Over de Scriptomanen: een kleine historiek (1993-...)

Oorspronkelijk vormde de vzw De Scriptomanen een schrijverscollectief, opgericht in 1993 door de auteur-acteur-regisseur Anton Cogen. Op een korte onderbreking in 2005 na, was de voorzitter van het collectief auteur-performer-regisseur-theaterproducent Patrick Bernauw.

In de beginjaren waren de Scriptomanen vooral actief op het vlak van het schrijven van scenario's voor radio- en televisieprogramma's, en als toneelproducent. Zo schreven Patrick Bernauw, toneelauteur -en acteur Paul Coppens, jeugdauteur Guy Didelez en Luc Schoonjans medio jaren negentig zowat alle scenario's van een paar seizoenen van de jongerensoap Wat Nu Weer!? (VTM). Uit die periode dateert ook de toneeluitgeverij van de vereniging.



Sinds 2000 profileerden de Scriptomanen zich vooral als toneelproducent, meestal van kleinschalige reizende kinder- en jeugdtheaterproducties, nogal eens gebaseerd op kinder- en jeugdboeken. In dat jaar werd het collectief uitgebreid met o.a. acteur en jeugdtoneelschrijver Dirk Dobbeleers, later kwamen ook Marc Hendrickx en Frans Ceusters de Scriptomanen tijdelijk vervoegen. Producties uit die periode waren onder meer de musicals Het Infernaat, Duistere Middeleeuwen en Het Ware Verhaal van Calamity Jane, geschreven door het duo Bernauw & Didelez, met muziek van Patricks broer Fernand (zie www.naami.be).  De Scriptomanen waren ook de producent van enkele muziektheaterproducties van Compagnie de Ballade, het gezelschap van Patrick Bernauw waartoe naast Patrick en Fernand ook Luc Borms behoorde (1998-2010). De productie Scharpenelle van Compagnie de Ballade werd in 2005 bekroond met de Visser Neerlandia Prijs voor muziektheater. Andere succesvolle producties waren Getreinde Wanhoop (van Dirk Dobbeleers en Marc Hendrickx), Liefde, Seks en andere Ongemakken (van Frans Ceusters) of Zij reden op Bokken (van Dirk Dobbeleers), dat op toernee ging met een subsidie van de provincie Limburg.  




Vanaf 2005 begon de vereniging, oorspronkelijk gesticht als schrijverscollectief, zich steeds meer op te stellen als "artistiek collectief", en werden benevens schrijvers ook acteurs, vormgevers, regisseurs, componisten, enz... nauwer bij de werking van de Scriptomanen betrokken. De Scriptomanen werden "een artistieke denktank", en de promotor van nieuwe ideeën en formats. Tegelijk stopte de vereniging met zelf actief theaterstukken te produceren, op de jaarlijkse  Gentse Feesten productie van Anton Cogen en Machar Van Geyt na.



De Scriptomanen legden zich toe op het concipiëren en produceren van interactief theater, multimedia, teambuilding producties, moordspelen, city games. Mooie voorbeelden daarvan waren de multimedia productie Mysteries van het Duivelsteen, of het project RSearch, een multimediaal en interactief detectivespel, ook wel een alternate reality game genoemd, dat het collectief uitwerkte met een subsidie van de Vlaamse Gemeenschap en in opdracht van de Karel de Grote Hogeschool.




De filosofie achter het collectief is vandaag de dag nog steeds dezelfde als in de begindagen: het werk van de leden-Scriptomanen op alle mogelijke manieren promoten via diverse interessante artistieke kruisbestuivingen; een platform bieden aan jonge auteurs, musici, performers; zorgen voor administratieve en logistieke steun voor de leden.


Momenteel treedt de vzw nog steeds op als de producent/uitgever van de stadsspelen in de reeks Mysterieus België, met een fotoboek van  Marc Borms, of in samenwerking met  www.gpsrent.be

Sinds 2014 profileren de Scriptomanen zich echter in de eerste plaats als uitgever van POD (Printing On Demand) boeken en ebooks,